Начало > Креда, разработки, басни > Разработки > Бог като Троица
II. Библейското учение
Google

II. БИБЛЕЙСКОТО УЧЕНИЕ

Понятието Троица не се среща в Библията2. Никой Библейски автор не е формулирал Троичността на Бога с тази формула. Обаче, както ще видим по-нататък, концепцията е Библейска. “Указания за троичността на Лицата у Бога намираме в Св. Писание прикрити, не съвсем ясни, точни и определени в Стария Завет и напълно ясни в Новия Завет”.3

1. Стар Завет

За евреите от много голямо значение е било това, че Бог е един, уникален. Единствения Бог, Който съществуваше за тях беше Яхве. На фона на идолопоклонството и пантеоните на езическите народи, които живееха около пределите на Израил беше необходимо да се наблегне на това, че Бог е Един - няма два, три или повече Богове, в които те да вярват. В същото време се набляга, че Този Един Бог е и уникален, неповторим. Това много ясно е застъпено в тяхната клетвена декларация в Втор. 6:4 “Слушай Израилю, Йехова нашия Бог е един Господ”, което може да се преведе: “Господ е нашия Бог, Господ е един и Господ е нашия Бог, единствено Господ.4 Едно от имената на Бога - “Елохим” говори за множественост. То е множественото число на думата “Ел” - Бог, употребена в Стария Завет около 2000 пъти.5 Бит. 3:22 “И Господ Бог каза: Ето човека стана като един от нас, да познава доброто и злото” ; Ис Нав 24:19 “…защото Той е Бог, Пресвят, Той е Бог Ревнив”; 1Царе 4:7 “Тогава филистимците се уплашиха защото казваха: Бог е дошъл в стана”; Пс 58:11 “Наистина има Бог, Който съди земята”.

Има и някои пасажи, които може би загатват по някакъв начин за троичност. Много специфично в това отношение е трикратното повторение на Божието име. В храма Исая чу ангелите да пеят: Свят, Свят, Свят Господ на силите! Славата Му изпълни цялата земя; Араон и Мойсей трябваше да благословят израел с думите: ”Господ да те благослови и да те опази! Господ да осияе лицето ти и да ти покаже милост! Господ да издигне лицето си над тебе и да ти даде мир!; Авраам се поклони на трима човеци като на един Господ - Бит 18:1-3 “След това Господ се яви на Авраама при мамриевите дъбове, когато той седеше във входа на шатъра си5 в горещината на деня. Като повдигна очи и погледна, ето трима мъже стояха срещу него, и като ги видя затече се от входа на шатъра да ги посрещне, поклони се до земята, и рече: Господарю мой ако съм придобил твоето благоволение, моля ти се не отминавай слугата си”.

2. Нов Завет

Новият Завет, както вече казахме е по-ясен относно Троицата. Той посочва категорично Отец, Син и Святия Дух, като един Бог (Мк 12:39, Еф 4:6, 2Кор 8:4), но в три Лица (Мт 28:19, Йоан 14:16-17, 1Кор 13:14).

Най-силният аргумент в това отношение е, че на Тях Им се преписват Божествени дела и са наречени Бог:

Отец е наречен Бог: Гал 1:1 “Павел, апостол не от човеци, нито чрез човек, но чрез Исуса Христа и Бога Отца, който Го е възкресил от мъртвите”.

Исус Христос е наречен Бог: Тит 2:13 “…. ожидайки блаженната ни надежда: славното явление на нашия Велик Бог и Спасител Исус Христос” ; Кол 2:9 “ Защото в Него обитава телесно всичката пълното на Божеството”.

Святия Дух е наречен Бог: ДА 5:3-4 “А Петър рече: Анание, защо изпълни Сатана сърцето ти та да излъжеш Святия Дух и да задържиш цената на нивата? Защо си намислил това нещо в сърцето си? Не си излъгал човеци, но Бога”.

Освен, че на тях Им се преписват божествени характеристики и дела в някои пасажи, виждаме, че са поставени на едно място, което показва връзката помежду Им: В Евангелието според Матей - 3:16-17 виждаме Троицата на едно и също място по едно и също време - Гласът на Отца, Който говори от небето, Божия Син се кръщава във водите на Йордан, Святия Дух, Който слиза в телесната форма на гълъб. Христос заръча на Своите последователи да учат и кръщават народите в името (едно име) на Отца, Сина и Светия Дух (три Лица) - Мат 28:19. Апостол Павел благославя коринтяните с думите: “Благодатта на Господа Исуса Христа и любовта на Бога, и общението на Светия Дух да бъде с всички вас” - 1Кор 13:14.

Това показва Тяхната обща дейност и същност, тъй като не можем да Ги отделим един от друг. Те мислят и действат в единство. Въпреки, че в някой функции се различават, техните дела във Всемира се съгласувани. “Лицата на Божеството, бидейки едно, имат една воля. Те работят винаги заедно, затова и най-малкото действие не се прави от едно Лице, без незабавното съгласие на другите Две”.6

“Едно популярно вярване сред християните разпределя Божията работа между трите Лица, отдавайки Им специфично значение, като например: сътворението на Отца, изкуплението на Сина, новорождението на Святия Дух. Това отчасти е вярно, но не напълно, защото Бог не може да се раздели така, че едното Лице да работи, а другото да бъде бездейно. В Писанията и Трите Лица са показани като действащи в хармонично единство при всички мощни дела във Всемира”. 7 В Йоан 5:17 Исус заявява: Моят Отец досега работи и аз работя”; При сътворението виждаме, че са участвали и трите Личности като Първопричина на всичко съществуващо: Битие 1:1-3 “В началото Бог създаде небето и земята. А земята беше пуста и неостроена и тъмнината беше върху бездната и Божия Дух се движеше над земята. И Бог каза: Да бъде светлина! И стана светлина”. Някои хора преписват този стих на Отец като Творец. Това наистина е така, но в Кол 1:16 и за Исус също се казва, че чрез Него бе създадено всичко. Както се твърди и за Св. Дух: “Изпращаш ли Духа Си те се създават и подновяваш лицето на земята” (Пс104:30).

Делото на изкуплението не е заслуга само на Исус Христос, защото се казва, че: “Бог изпрати Своя Син на света за да бъде светът спасен чрез Него”. “Цялата схема на християнското изкупление и неговото приложение към човешкия опит зависи изцяло от Триединството на Бога. Важността на Доктрината За Троицата е толкова голяма, колкото и важността на доктрината з изкуплението”.8 Друго много показателно място е Евр 9:14: “Христос, чрез предложи Себе Си като неопетнена жертва на Бога”

3.Библията описва Един Бог в Три Лица
(Обобщение с допълнения)

Еврейската дума “ехад” - един, която е прилагателно пред Елохим (Бог - мн.ч) е използвана също много пъти в Стария Завет и обикновено означава съставно единство, единството на повече от едно неща. Двете гръцки думи в Новия Завет, които имат същото значение са “хеис” и “монос”. Когато Библията говори, че Бог е един, това никога не се отнася за математическото число едно, а за съставното единство на повече от една Личност. Библията говори за повече от една Божествени Личности в единния Бог Това единство е съставно разкриващо се като Триединство, т.е. единството на три в едно. В Божеството съществуват три центъра на съзнание, наречени Отец, Син и Святия Дух, Които ясно са разграничение и посочени в Новия Завет. Няма три отделни Бога, но има три личности в един Бог, различими, но неделими.


2 Библейски речник стр. 491

3 Православно догматично богословие стр. 53

4 Райри, “Основно богословие” стр. 60

5 Триединството на Бога стр. 5

6 Тоузър, Познаването на Слятия Бог стр. 30

7 Пак там стр. 31

8 Милн Наръчник по систематично богословие стр. 68

Назад | Съдържание | Напред