VI. ОБОБЩЕНИЕВ обобщение можем да кажем, че според Стария Завет Бог е един, като уникална, неповторима личност, като Творец и пр. Не може да има повече от един Бог. Според някои места като теофанийте или повторенията на Божиите имена, както и множественото число на думата Бог в еврейския, може да се твърди за някаква множественост в Божеството, но не ясно обозначено като Отец, Син и Святи Дух. В Новия Завет може да се каже, че те са ясно назовани като три Лица (Личности) - Отец, Син и Святи Дух. Един Бог - в Три Лица. Свързани по между си, но в същото време различни един от друг. Имащи една обща воля, Божествена същност и единомислие в своите велики дела, но в същото време различаващи се една от друга. При въпроса: можем ли да наречем Бога на Библията - Троица?, можем да отговорим положително. Въпреки, че в Св. Писание този термин не се среща, той много ясно изразява библейското учение за Бога. В това отношение голям принос имат църковните отците живели и творили през първите няколко века в историята. Тертулиан, който пръв въвел термина в църковния речник, Ориген, който се опитал да я обясни, Августин, при който доктрината бележи развитие, Кападокийските отци, които ясно формулират общото между трите Лица и техните различия са много важни ранни автори, разкриващи ни по-ясно същината на това трудно разбираемо от човешка гледна точка учение за Бога. Подтикнати от нуждата да защитават чистотата на християнските доктрини от нашествието на ересни учения през този период, с Божие откровение и философско проникновение, опровергавали, изяснявали и учели хората на истината. За ясната формулировка и за по-ефективна борба с лъжеученията се назначавали събори, съставяли се креда (символи на вярата), които са конкретизирали в какво вярват последователите на Христос. Всичко това има важен принос за развитието на богословската мисъл, която за ортодоксалните (консервативни) богослови и обикновени вярващи относно Троицата е останала валидна и до днес. Назад | Съдържание | Напред
|